Thursday, July 21, 2011

De Col du Galibier opgesponnen

De Alpaca met zijde is op! De tol was heel erg zwaar geworden en het viel dus niet mee om het laatste stuk te spinnen, maar het lukte :-) Passend voor de etappe met de Col du Galibier en finish bergop. Nu heb ik werkelijk een flinke hoeveelheid garen en eerst hoopte ik het zonder twijnen te kunnen gebruiken. Dat lijkt niet erg geschikt, dus er zal toch getwijnd moeten worden. Dat gaat niet volgens de plying bracelet methode, want daar is het echt teveel voor! Ik denk dat ik 2 toiletrollen neem, het garen over beide rollen verdeel en via een geïmproviseerde lazy kate twijn: schoenendoos, gaatjes in de zijkanten waardoorheen breinaalden waarop de "klossen" worden bevestigd! Er zijn vele varianten op dit idee trouwens. Op Ravelry heb ik in de DIY Tools ook een schoenendoos met korte houten lepels gezien of i.p.v. een schoenendoos zo'n kunststof langwerpig mandje met gaatjes. Mogelijkheden genoeg dus, maar het zal pas na de Tour of zelfs pas na Castlefest worden uitgevoerd verwacht ik.

Ook Sparklin' Samuel is nu opgesponnen en dat is een prachtig glimdraadje geworden. Nog geen idee hoeveel het is en wat ik ervan zal maken, maar ik ga ook nog eerst bekijken of ik het garen ongetwijnd kan laten. Ik heb dit met minder twist kunnen spinnen dan de uit elkaar vallende Alpaca met zijde omdat dit gekaard was, dus misschien kan het wel!

Wat nu nog? De Tour duurt nog 3 dagen waaronder morgen de etappe Alpe d'Huez... Zelf zit ik een klein tikje in de lappenmand, waardoor m'n spieren niet mee willen werken aan alles wat ik in m'n hoofd heb om te doen. Aanvankelijk dacht ik dat het wel passend zou zijn om morgen dan eens lokjes te gaan "teasen" (te lijf gaan met kam of handkaarde) en dan vanuit de lok te spinnen. Ik heb voor een beginner namelijk een aardige verzameling lokken liggen! Ze zijn super om naar te kijken en toch ook vanuit de gedachte: mocht het niet lukken ze te spinnen, dan zijn ze een geweldige toevoeging aan viltprojecten! Wensleydale, Teeswater, Gotland, geverfd, ongeverfd, zelfgeverfd.... Mocht het morgen echt lastig blijken, dan pak ik een lichte tol en ga ik een stukje zijdelont of tencellont spinnen om iets te spinnen dat ik nog niet eerder gesponnen hebt! Als uiteindelijke achterdeur houd ik Gotland dat ik tot nu toe niet makkelijk vind. Verder heb ik nog kleine samples liggen van allerhande vezels die ik nog niet eerder gesponnen heb, dus het kan ook nog Hongaarse Racka worden!

Na de etappe van morgen zijn we er bijna. Zondag wordt Parijs binnengefietst en eindigt de Tour. Niet nabeschouwen voordat de laatste meters erop zitten, maar toch.... Het belangrijkste dat ik merk, is dat m'n handen en armen sterker lijken door de dagelijkse oefening! Ik heb geen klachten en het spinnen zelf gaat beslist soepeler dan voordat ik hieraan begon. Er is nog meer routine, maar ook nog meer lol volgens mij! Ik heb er beslist nog niet genoeg van :-)




2 comments:

Anonymous said...

En door voor de gele trui eh, ik bedoel de gele spintol :)
Je spinsels zien er prachtig uit!

Corwinna said...

Dank je wel! Het was echt leuk om te doen en zo onverwachts zo'n dagelijks doel te hebben :-) Ik heb er beslist ook meer handigheid van opgedaan! Volgend jaar weer als 't even kan :-)