Sunday, July 10, 2011

Tour de Fleece?

Yep, Tour de Fleece!

Al eerder zag ik het op Ravelry voorbijkomen, maar omdat ik eigenlijk dit jaar pas echt met spinnen (met een spintol) bezig ben, dacht ik dat dit jaar nog wat te vroeg was. Alhoewel, wel leuk natuurlijk, maar ja... Enfin, ik mailde op Facebook zo eens wat heen en weer over de TdF met Dutch Wooldiva en ze haalde me na weinig aandringen over om toch dit jaar al mee te doen! Wat is de bedoeling? Iedere dag van de Tour de Fleece, behalve de rustdagen, wordt er gesponnen. Hun wielen draaien, onze wielen draaien. Nou gaat dat laatste voor mij niet op, maar laten we dan het vliegwiel van de tol als zodanig beschouwen! Zij maken kilometers, wij maken kilometers. of meters ;-) Op een dag van een moeilijke col kunnen wij ons een extra uitdaging stellen.
Er zijn officiële teams met een bepaalde naam, maar ik heb besloten me alleen bij het Nederlandse team aan te sluiten en dat is een zogeheten wild card team. Gelukkig zonder strenge regels! Gezellig en heelleuk om alle prachtige draadjes voorbij te zien komen :-)

Het gaat lekker! Tot nu toe heb ik inderdaad echt iedere fietsdag kunnen spinnen en ik zie de voorraad batts van gemixte samenstelling slinken. De voorraad lont nog niet zo, maar ik had juist in de afgelopen maanden meer lont dan batts gesponnen. Ik vond de tour dus een goeie gelegenheid om wat vertrouwder te worden met het verwerken van batts. Daarnaast is er zo hier en daar nog wat proefjes van vezels in diverse samenstelling doorheen gegaan. De 3 batts die in de afgelopen dagen tot draad geworden zijn, kwamen allemaal van Sara's Texture Crafts.

De leukste batt die ik verwerkt heb, was de mix van Zwartbles (van UK-bodem), merino, zijde en glimspul. Het werd een prachtig bruin, niet dun, draadje met structuur en hier en daar een spettertje kleur of glitter! Ik vind het eindresultaat erg leuk en zit al te bedenken wat ik ervan ga maken. De 2e batt was een prachtige merino-zijde mix die ik zo'n beetje heb laten worden wat ie wilde. Leuk draadje met ietsje structuur, maar wat dunner. Mooi grijzig-groen met paars en zijde! De 3e batt was een halfje, omdat ik de andere helft aan een spinnende vriendin gegeven had. Wederom een merino-zijde mix en zo lekker zacht gekaard dat deze makkelijk tot een wat dunner draadje van redelijk consistente dikte werd.

Getwijnd heb ik sinds het begin nog niet, omdat ik niet zeker weet of ik dat nu wil. In het begin van m'n spincarrière twijnde ik niks en was ik alleen aan het proberen. Toen ontdekte ik twijnen en kreeg ineens draadjes die veel meer in balans waren, dus twijnde toen alles op zichzelf. Nu wil ik eerst per draadje gaan bekijken of ik twijn en dan evt twijnen met een ongeverfd handgesponnen draadje i.p.v. op zichzelf. Keuzes, keuzes! ;-) Het draadje van de 3e batt zal in ieder geval getwijnd worden zoals m'n bedoeling was, daar zit meer dan genoeg twist in.

Wat merk ik ervan? Nou.... het spinnen ging al steeds beter, maar met de dagelijkse oefening merk ik dat ik stilletjesaan minder vermoeide handen heb na het spinnen. Ook dat het vaker zo wordt als ik hoopte en probeerde en ook dat er in bepaalde handelingen steeds meer routine komt. Ik zet een film op en ga lekker spinnen. Voor ik het weet, is er een massa wol tot draad gegroeid! Wat ligt er aan uitdagingen? Nu weer eens opnieuw een poging wagen met die superglibberige Alpaca-zijdelont denk ik en ook: lokjes uitkammen en dan stuk voor stuk spinnen. Dat wil ik al een tijdje proberen en het is wellicht te hoog gegrepen... maar toch... Als het nog niet lukken wil: jammer! Lukt het wel: hartstikke leuk! Het zal in ieder geval een draadje met veel structuur en uitstekende stukjes lok worden :-) Eén van m'n handkaarden ligt al klaar met een zakje Gotlandlokken ernaast ;-)

No comments: