Sunday, July 17, 2011

Gekaard en gesponnen

Vriendin heeft sinds afgelopen donderdag een Ashford Wildcarder in huis en gisteren heb ik die uitgebreid besnuffeld! Ik had de nodige wol meegesleept, dus er is het nodige verwerkt.

Zelf heb ik kleine en lichte handkaarden, maar het is voor m'n handen en armen toch niet te doen. Dat vermoedde ik vooraf, maar ik wilde het toch minimaal een keer proberen en ze zijn alsnog heel bruikbaar om lokken voor te bereiden om te spinnen. Het kaarden met de kaardemolen is hartstikke leuk! Weer een andere manier om bezig te zijn met wol en dan een stap verder terug in de voorbereiden voor het spinnen en er borrelen al diverse "vezelrecepten" naar boven om mee te experimenteren.

Iedere visite bij Vriendin loopt tegenwoordig uit op een fibre swap (uitwisseling van wol en ander spinbaar spul), omdat we beiden andere dingen online bestellen en die dan weer doorgeven. :-) Zo heb ik dus nog ezelhaar liggen om te proberen! Gisteren kwam ik ook met meer wol en vezels terug dan toen ik thuis vertrok, want de verkoopster van deze 2e hands, werkelijk maar één keer gebruikte kaardemolen had de verpakking opgevuld met veel uit haar eigen voorraad. Hartstikke lief! Er is ook Angora bij van haar eigen konijnen, wat is dat zacht zeg!

Zelf had ik Merino x Dorset meegenomen om te kaarden (probeersels). Het draadje heb ik vandaag gesponnen. Er zat nog lanoline in en het is erg dun gesponnen! Toch was het nog niet zo fijn gekaard als ik vooraf voor ogen had.



We hebben ook witte Bluefaced Leicester lont gemengd met oranje lont die bij de kaardemolen zat. Dat leverde een heel leuk battje op dat vandaag ook opgesponnen is ter ere van Team Maillot Orange 2011 in de Tour de Fleece met alle begeleiders en supporters!



Als laatste hebben we batts gemaakt van bij Homestead Wool & Gift Farm aangeschafte Romney in een granaatkleur. De wol komt van Samuel! Sandy en haar man hebben een soort opvanghuis/bejaardenhuis voor onder andere schapen, lama's en alpaca's. Vanaf daar worden ze nooit meer doorverkocht en er wordt niet mee gefokt. Er zijn dus alleen lammetjes als opvangdieren drachtig binnenkomen. Veel van de wol die ik koop, is commercieel produkt en soms van een boerderij. Af en toe ook bij Sandy kopen vind ik een mooie tegenhanger! Bovendien ben ik onder de indruk van de tomeloze energie van Sandy en van de leuke foto's en verhalen van en over de dieren die bij hen een plekje gevonden hebben.

De Romney was gewassen en geverfd, maar nog niet gekaard. Dit had ik met m'n handkaardjes geprobeerd en ik heb ermee gesponnen, maar het wilde niet echt. De kaardemolen leek me dé oplossing! Nou wil het geval dat ik ook witte firestar kreeg gisteren, een glitterspulletje van nylon dat vaak in batts wordt verwerkt om het draadje wat sprankeltjes te geven. Dat wilde ik ook! We zijn er niet zuinig mee geweest en ik heb nu een soort wazig granaatkleurige batts met veel glim & glitter die heel makkelijk te spinnen zijn. Super!


No comments: